W obliczu dynamicznie rozwijającej się mobilności miejskiej, skutery i hulajnogi elektryczne zyskują na popularności jako wygodne i ekologiczne środki transportu. Jednak z ich rosnącą obecnością na drogach pojawiają się również pytania dotyczące regulacji prawnych, uprawnień i bezpieczeństwa. Niniejszy artykuł ma na celu dostarczenie kompleksowego przeglądu i odpowiedzi na kluczowe pytania, które mogą się pojawić w kontekście korzystania z tych nowoczesnych pojazdów w Polsce w roku 2023. Zawarte tutaj informacje opierają się na aktualnych przepisach i zmianach wprowadzonych w ostatnich latach.
Czym w świetle prawa jest skuter i hulajnoga elektryczna?
W Polsce skuter elektryczny jest traktowany jako "pojazd silnikowy". Oznacza to, że na skuterze musisz przestrzegać zasad ruchu drogowego obowiązujących dla motocykli i skuterów z silnikami spalinowymi. To oznacza m.in. zakaz jazdy po chodnikach i konieczność posiadania ważnej polisy OC.
Jeżeli chodzi o hulajnogę elektryczną, to prawo jest tu nieco łagodniejsze. Uznawana jest ona za "pojazd napędzany silnikiem", ale nie wymaga ubezpieczenia OC ani uprawnień do jazdy. Jednak i tu obowiązują pewne regulacje, na przykład maksymalna prędkość czy zakaz jazdy po pewnych typach dróg.
Czy na skuter elektryczny potrzebne jest prawo jazdy?
Osoby, które urodziły się przed 12 stycznia 1995 roku, mogą kierować skuterem elektrycznym bez posiadania formalnych uprawnień do jazdy. Ważne jest jednak, aby pojazd, którym kierują, spełniał pewne zdefiniowane kryteria. Maksymalna prędkość takiego skutera nie może przekraczać 45 km/h, a moc silnika musi być ograniczona do 4 kW. Dla osób urodzonych po tej dacie, wymagane są odpowiednie uprawnienia, które mogą być potwierdzone przez kartę motorowerową lub prawo jazdy w kategorii AM, A1, A2, A lub B.
W przypadku hulajnóg elektrycznych regulacje są znacznie mniej rygorystyczne. Nie jest wymagane posiadanie żadnych formalnych uprawnień do ich prowadzenia. Niemniej jednak operujący hulajnogą są zobowiązani do przestrzegania ogólnych przepisów ruchu drogowego.
Hulajnogi elektryczne w Polsce – przepisy 2023
Wprowadzone w maju 2021 roku przepisy prawa zrewolucjonizowały status hulajnóg elektrycznych w Polsce, kategoryzując je jako urządzenia transportu osobistego (UTO). Pełnoletni użytkownicy nie potrzebują specjalnych uprawnień, natomiast osoby poniżej 18. roku życia muszą posiadać kartę rowerową lub odpowiednią kategorię prawa jazdy (AM, A1, B1).
Jeżeli chodzi o prędkość, od maja 2021 roku obowiązuje ograniczenie do 20 km/h na ścieżkach rowerowych i jezdni. Na chodnikach i w strefach zamieszkania zaleca się prędkość zbliżoną do tempa pieszego (4-8 km/h) z obowiązkiem zachowania szczególnej ostrożności i ustępowania pierwszeństwa pieszym.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, hulajnogi elektryczne muszą być wyposażone w przednie i tylne światła pozycyjne, sprawny hamulec, minimum dwie powierzchnie odblaskowe oraz sygnalizator dźwiękowy. Ponadto, użytkowanie hulajnogi jest dozwolone tylko dla jednej osoby, a naruszenie tej zasady grozi mandatem.
W kontekście infrastruktury priorytetem jest korzystanie z dróg rowerowych lub pasów ruchu dla rowerów, jeżeli takie są dostępne. W przeciwnym przypadku dopuszczalne jest korzystanie z jezdni, jeśli obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km. Jeśli nie ma takiej możliwości, zezwala się na jazdę hulajnogą elektryczną po chodniku.
Skuter i hulajnoga elektryczna a prawo. Podsumowanie
W świetle prawa, skutery i hulajnogi elektryczne podlegają różnym regulacjom. W Polsce skutery elektryczne o mocy do 4 kW i maksymalnej prędkości 45 km/h mogą być prowadzone bez prawa jazdy przez osoby urodzone do 12 stycznia 1995 roku. Pozostałe osoby muszą posiadać jedną z wymienionych kategorii prawa jazdy lub kartę motorowerową.
Jeśli chodzi o hulajnogi elektryczne, od maja 2021 roku, są one regulowane jako urządzenia transportu osobistego (UTO). Dla pełnoletnich osób prawo jazdy nie jest wymagane, w przeciwności do osób niepełnoletnich, które muszą mieć kartę rowerową lub odpowiednie prawo jazdy.
Ogólnie, zmiany w prawie miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa i klarowanie niejasności, które mogły prowadzić do potencjalnych konfliktów i wypadków na drogach i chodnikach. Dzięki tym zmianom użytkownicy mają teraz jasne wytyczne dotyczące korzystania z tych nowoczesnych form transportu.